Fóti-Péter.hu

Vekerdy Tamás: Ajánlás

Fóti Péter: Útmutató rebellis tanároknak (gyerekeknek és szülöknek) c. könyvéhez

SAXUM kiadó 2009

Ha számítógépemben vagy egy folyóiratban felbukkanni látom Fóti Péter nevét, rögtön kíváncsian rávetem magam a szövegre, és biztos vagyok, hogy valami olyasmit találok, amiről még nem hallottam, de ami örömet fog okozni. Nem szoktam csalódni, és gyakran azt gondolom, hogy "biztosan én is így gondoltam volna ezt, ha eszembe jutott volna".

Péter szenvedélyes apa, szenvedélyes gondolkodó, így ássa magát bele a lehetséges jövő, vagy ami ugyanazt jelenti a nevelés problémáiba. Igyekszik a gyerekek szemével látni.

Ezen az úton fedezte fel a Summerhill-i iskolát, amely szimbóluma a pedagógiában a gyerekközpontú iskolának, annak az iskolának, ahol a gyerekek igényei a játékra legalább olyan fontosak, mint igényük a tanulásra. Ahol nem is tesznek különbséget tanulás és játék között, mert a gyerek számára a kettő ugyanaz. („ Az ember akkor igazán ember, amikor játszik!” – F. Schiller .) Az iskola, amelyben nem az a rossz elgondolás érvényesül, hogy a gyerek először tanuljon, majd ha elfáradt, játsszon, hanem fordítva: a gyerek először játsszon, és ha abban elfáradt, akkor majd kedvvel veti magát önként a tanulásra, mert a gyerek nem lusta, hanem kezdettől fogva mérhetetlenül kíváncsi és igyekszik elsajátítani a világot. Lustává csak akkor lesz, ha igényeit, testi és lelki szükségleteit újra ás újra semmibe veszik, mint az nagyon gyakran az iskolában, sőt már az óvodában is megtörténik.

Péter Summerhill-t igyekszik kutatni, igyekszik bemutatni az iskola vezérlő elveit, igyekszik képet adni az iskolaalapító A.S. Neill munkásságáról, és mindarról a mozgalomról, ami Summerhill körül a világban kialakult.

Igyekszik bizonyítani, hogy ez az új iskolamodell működőképes, és ideje lenne komolyan számot vetni vele idehaza is. Summerhill egyben egy a mainál jóval decentralizáltabb társadalom alapegysége lehetne szerinte, mert az iskola egyben azt is bizonyítja, hogy a gyerekek és a tanárok közösen – egyenlő felekként – képesek egy iskola életének jó részét demokratikusan irányítani.

Summerhill példa arra is, hogy a gyerekek és a tanárok képesek konfliktusaikat egymás között megoldani! Az iskola itt olyan közösség, amelyben a ma terjedő erőszak helyett egymás megbecsülése, egymás tisztelete a legfontosabb.

Mindezért ajánlom a könyvet fiatal szülőknek, fiatal – és leendő – tanítóknak, tanároknak, és fiatal embereknek (mondhatnám: már eszmélő gyerekeknek!) általában, akik érzik, hogy valami nincs körülöttük rendben a világban, de még hisznek és bíznak benne, hogy ezt a valamit rendbe lehet tenni.

 

Dunakeszi 2009 február 18.

 

kapcsolatfelvétel: peter.foti@runbox.com

Péter Fóti ©2009.
Látogatók száma 2008 május 15. óta:
Egy kis látogató statisztika