Meghallgatni a gyerekeket

Thomas Gordon módszeréröl röviden

Thomas Gordont lenyűgözte a felnőttek és a gyerekek közötti kommunikáció. Gyermeknevelési helyzetekben vagy egy osztályteremben mit mondanak a felnőttek a gyerekeknek? Hogyan kommunikálnak? Mi a hatásuk? Mi lenne a kommunikáció hatékony módja?

A felnőttek szokásos kommunikációs módjai a gyerekekkel szemben a következők: megmondják, hogy mit tegyenek, moralizálnak, ítélkeznek, magyarázkodnak, büntetnek, lekicsinyelnek vagy éppen szidnak. Ezek a kommunikációs formák nem vezetik el a gyermeket ahhoz, hogy mélyebben megértse önmagát. Csak üzeneteket küldenek arról, hogy szerinted mi történt, azzal a feltételezéssel, hogy a gyermek jobban is csinálhatta volna. Ez a felnőttől való elkülönüléshez és távolságtartáshoz vezet.

Amit Thomas Gordon feltalált, az az, hogy ahelyett, hogy a gyermeknek küldöd az üzenetedet, először meg kell hallgatni őt. Mi zajlik a gyermekben? Sok esetben a gyermek nem tudja, nem tudja még kifejezni, vagy nincsenek rá szavai. Felnőttként aktív hallgatással segíthetsz megtalálni ezeket a szavakat. Az aktív hallgatás azt jelenti, hogy szavakat adsz arra, ami szerinted a gyermekben zajlik.

Amikor ezt kifejezed, a gyermek láthatja, hogy felismered-e amit mondani akart. Ha igen, akkor a gyermek azt fogja mondani: „Igen, és…” és gyakran valami új, valami más is fel fog merülni.

Thomas Gordon módszere keretet és megértést ad nekünk ahhoz, hogy hogyan kommunikáljunk a gyerekekkel, hogy a gyerekek úgy érezzék, megértették őket.

Az egyik másik dolog, amit Thomas Gordon megmutatott nekünk, hogy az emberek nem mindig ugyanabban a hangulatban vannak. Más a határuk, hogy mit tudnak kezelni, amikor nyugodtak, és más, amikor stresszesek. Ezért az olyan dolgok, mint a következetesség a gyerekekkel szemben, a valóságban nem lehetséges. Te is ember vagy.

A megoldás nem az, hogy megpróbáljunk következetesek lenni. A megoldás az, hogy megpróbálsz tisztában lenni azzal, hogy mi zajlik benned, mire van szükséged, és ezt „Én-üzenetként” kifejezni: „Ezt érzem, erre van szükségem, ez a kérésem”.

Gordon a gyermeknevelés három stílusát határozta meg:

  • A tekintélyelvű megközelítés
  • A megengedő megközelítés
  • A demokratikus megközelítés

Az első csak a szülő vagy a tanár igényeiről szól.
A második csak a gyermek igényeiről szól.
A harmadik mindkettő igényeiről szól. A jó kommunikáció és a az igények kielégítése révén olyan megoldásokat találhatunk, amelyek mindkettőjük számára működnek.

Egyesek megpróbálták elérni, hogy Thomas Gordont Nobel-békedíjra jelöljék a gyermekekkel való kommunikációra gyakorolt nagy hatása miatt.

Kapcsolódó bejegyzések

  • Fóti Péter: Thomas Gordon könyvei szülőknek és tanároknak
  • Fóti Péter: Thomas Gordonról, annyi év után…
  • Gordon tréning Magyarországon