Keresés
Close this search box.

Volker Ulm: Egy matematika feladat, két tanári hozzáállás

image_pdfimage_print

A feladat

Egy 44 m hosszú és 30 méter széles téglalap alakú terület köré egy 3 m széles utat kell csinálni. Mekkora felületet foglal el az út?

A szokásos módszer

A tanár kérdez, aztán mindent maga csinál (15.old) Ö csinálja a vázlatot, minden lépéshez kérdez, megvárja a jó feleletet. Ez nem vezet önállósághoz.

Így zajlik a feladatmegoldás:

Tanár: Ki akarja felolvasni a feladatot?

Egy gyerek felolvassa.

Tanár: Csináljunk hozzá egy rajzot

A tanár felrajzolja a táblára

Tanár: Arról van szó, hogy az út által lefedett területet kiszámítsuk, ami a fű-területen kívül van. Kinek van hozzá ötlete?

Tanuló: …..

Egy beszélgetés kezdődik. Az első ötlet, amit egy tanuló mond ki lesz választva és ki lesz dolgozva. Például:

Tanár: A terület 4 db 3 méter széles sávból áll. 

A tanár kiemeli ezeket a rajzon.

Tanár: Milyen hosszú a bal oldali, illetve a jobb oldali csík?

Tanuló: 30 m.

Tanár: És milyen hosszú a fenti és a lenti csík?

Tanuló: 47 m

Tanár: Középen van 44 m és ehhez jön jobbról és balról 3 m hozzá. Milyen hosszú akkor a csík?

Tanuló: 50m

Tanár: Jó, akkor írjuk fel az eredményünket:

A tanár a táblához megy és felírja:

Fent és lent: 50m*3m =

Bal és jobb oldal: 30m*3m =

A =

Tanár: Innentől mindenki oldja meg maga a problémát

A szokásos módszer elemzése

Ez a tanítási gyakorlat elborzasztóan megmutatja, hogy a gyerekektől megkövetelt önállóság egy ál-önállóság. Azzal, hogy a tanár felrajzolja a vázlatot megfosztja a tanulót a legfontosabbtól, attól, hogy modellt képezzen. Először el kellene olvasniuk a szöveget, megérteniük, elképzelniük, végül egy geometriai rajzba lefordítaniuk. E nélkül a tevékenység nélkül, amit minden gyereknek el kellene végeznie, nem profitálnak semmit.

Képzeljük magunkat bele az ő helyükbe: A tanítás e módja mellett még mielött a tanulók a szöveget átgondolnák, máris van egy rajz a táblán. Mialatt a gyerekek ezt maguknak lemásolják folyik a kérdés felelet játék. Mire kész lesznek a rajzzal, megkapják a primitív feladatot, hogy számolják ki mennyi 50m*3m és 30m*3m.

A ma szokásos megbeszélése a problémának, beleértve a megoldást, úgy zajlik, hogy a tanár a “kiváló” tanulókkal túlzott sebességgel “elmagyarázza”, “strukturálja” a problémát, “felvázolja” a megoldási utakat. Eközben nem veszi figyelembe, hogy a tanulóknak időre és nyugalomra van szüksége, hogy ehhez hasonló dolgokat maguk megtegyenek. Ezzel a nagy többséget becsapja, és megfosztja őket azoktól a tanulási lehetőségektől, amik ebben a feladatban rejlenek. A tanárnak vissza kéne fognia magát. Túl sok tanári impulzus önállótlanná teszi a tanulót! 

***

Egy jobb módszer

Egy második módszerben amelyben hangsúlyt helyeznek az önálló a gyerekek általi önszervezésre következöképp folynak a dolgok:

Tanár: Ki szeretné felolvasni a feladatot?

Egy gyerek felolvassa a feladatot.

Tanár: van 10 percetek megoldani a feladatot. Ha nem juttok előbbre beszéljétek meg a szomszédotokkal.

A tanár az első három percben vár utána az egyes gyerekekhez fordul, és ha kell segít.

Tanár: (10 perc után): ki szeretné a megoldását bemutatni?

4 – 5 különféle ötletet adnak elö beszélnek meg, hasonlítanak össze. A megbeszélés végén fontos, hogy egy megoldás világosan leolvasható legyen a tábláról. Ha azonban az az érzése, hogy a nagy többség felfogta a feladatot és valamilyen megoldást is rá, akkor ettöl el lehet tekinteni.

A bemutatóban nem kerül minden gyerekre sor, de vigyázni kell, hogy hosszú távon ez legyen a helyzet. A gyerekek saját utjukon mehetnek, még akkor is, ha az hibás végnek bizonyul, mert azokból is lehet tanulni.

Egy kifogás: túl sok időbe kerül, így nem lehet a tananyagot “letanítani”. A gyakorlat ennek ellenkezőjét bizonyítja.

Kapcsolódó bejegyzések:

image_pdfimage_print
(Visited 404 times, 1 visits today)

Megosztás:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print

További bejegyzések:

pedagógia

Azt tanulok amit szeretnék….

Angol nyelvü felirattal egy izgalmas pedagógia témájú film, egy elsö pillanatban szokatlan tanítási módszerröl. Érdemes többször is megnézni és a videó utáni ajánlott irodalomból tovább

A demokrácia ideálja

Az iskolarendszer zsákutcája és a kiút

Mi a probléma az iskolarendszerrel? Egy társadalom, amely meg szeretne felelni a demokrácia ideáljának meg kell követelje magától azt is, hogy iskolarendszere, és így iskolái

kapcsolat

Biztonságos kapcsolatok

Bevezető Egészséges kapcsolatok fontosak ahhoz, hogy az emberek tevékenyek és termékenyek legyenek. Az egészséges kapcsolatok egyben biztonságot adnak az azokban résztvevőknek. Másként szólva egy egészséges

Kapcsolat

Ha érdekeltek a honlapon megjelent eddigi írások, fordítások és szeretnél értesítést kapni ha valami újonnan került ki, akkor itt kérhetsz értesítést!