Öt lépés ahhoz, hogy az osztályban jobban lehessen élni és tanulni

Amit a tanár tehet és kezdeményezhet…

1) Ismerd meg a diákokat személyesen

Ezt persze könnyebb mondani, mint megtenni – osztálylétszámtól, munkaterheléstől függően. Azonban, ha egyénileg foglalkozol a tanítványaiddal, azt nem csak, hogy értékelik és méltányolják, de még viszonozni is szeretnék.

Ismerd meg az érdeklődési körüket, kedvenc tantárgyukat, saját tárgyad azon részeit, ami érdekes lehet számukra vagy bármi mást, amit fontosnak tartanak. Ezek ismeretében könnyebb a kommunikáció és a megbecsültség érzése is kialakulhat.

2) Hagyd, hogy a diákok döntsenek a tantermi szabályokról

A tanulókörnyezet nagyon fontos lehet a diákok számára életkortól, tantárgytól függően. Amennyiben a diákok dönthetik el, mit szabad és mit nem szabad a tanteremben, úgy könnyebben felelősségre vonhatóak a maguk alkotta szabályok megsértéséért.

Ha a szabályok nem diktátumok, inkább odafigyelnek azokra.

3) Kérdezd meg: Mit szeretnétek tanulni?

Bár nem mindig kivitelezhető, ha mégis, nagyon jó ötlet megkérdezni a gyerekektől, mit szeretnének tanulni és választási lehetőségeket felkínálni számukra. A tanár így lereagálhatja az osztály szükségleteit, adott hangulatát. Sőt, így közösen dönthetnek arról, mit is tartanak fontosnak.

4) Több felelősséget a diákoknak

Gyerekekkel foglalkozva az egyik legfontosabb dolog a felelősség felvállalásának támogatása. A diáktanácson kívül is buzdítani kell őket egyénileg és közösségként is, hogy kiálljanak a szabályokért, küzdjenek az erőszakkal szemben, vagy egyszerűen megismerjék társaik véleményét.

Az iskolai környezet valódi közösséggé kovácsolódhat, ha a diákok érzik a tanár bizalmát, és azt, hogy véleményük számít.

5) Teremts lehetőséget az önkifejezésre

A „tanácsterem” létfontosságú tér, benne a tanár fontos szereplő a kommunikációs készség fejlődésének szempontjából. Egy adott probléma kritikus megközelítése és megoldása olyan készség, ami gyakorlatilag nélkülözhetetlen a felnőtté válás és a tanulás során.

A tantermi viták, az iskolaközösség ügyeinek megvitatása, problémák felvetése a javítás szándékával mind kiváló alkalmat teremtenek az önkifejezésre. Segíts a diákoknak, hogy ne csak ráleljenek a problémákra, hanem járják is körül azokat.

Ha éppen az iskolai WC állapota a téma, ne feledjétek el megbeszélni, miért is nézhet úgy ki, ahogy; illetve hogyan kéne mindenkinek kivennie a részét a problémamegoldásban.

Forrás: (sajnos már elérhetetlen) www.phoenixeducation.co.uk

Fordította: Jinda Réka

Kapcsolódó oldalak:

(Visited 407 times, 1 visits today)

Megosztás:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print

További bejegyzések:

útinapló

Falko Peschel: Az útinapló tanításról

(részlet a http://www.tani-tani.info/a_tanulas_demokratizalasa c. cikkből) Kiutak a tanítás-tanulásban Mindezeket a módszereket, amiket eddig leírtam, a nyitott tanítás 0. fokozatának nevezem. A nyitott tanítás 5 dimenziója közül ezek

Kapcsolat

Ha érdekeltek a honlapon megjelent eddigi írások, fordítások és szeretnél értesítést kapni ha valami újonnan került ki, akkor itt kérhetsz értesítést!