Keresés
Close this search box.

Bas Rosenbrand: Szülőkkel gyerekeikről beszélni

image_pdfimage_print

könyvrészlet fordítás a Roundspeak c. könyvből

Az általános gyakorlat az, hogy a tanároknak nincs sok idejük egy-egy gyerekről annak szüleivel beszélni. A beszélgetések így az „eredményekre” szorítkoznak.

Fontosabb lenne a gyerekeket megismerni, és ezeket a felismeréseket a szülőkkel megismertetni. A szülök egyben fontos információforrások is. Egy közös célunk van: A gyerekek fejlődését sokoldalúan szolgálni. Tíz perc nem volt elég egy beszélgetéshez. Tíz perc csak arra elég, hogy elkezdjük a beszélgetést.

A beszélgetések így átlag 40 percig tartottak. Van amelyik 100 percig, és van amelyik 20-ig.

Évekig tartott, míg az alábbi módszert kidolgoztuk, és bár ezen is mindig változtatunk, itt bemutatom, hogy inspiráció legyen.

Míg általában a beszélgetés fókusza az eredményekre koncentrált, és arra, hogy mi nem működik, addig mi igyekeztünk minden vonatkozást áttekinteni.

A legjobbnak azt találtuk, hogy az iskola két tanára 2 szülővel együtt beszélget. A gyerekek életkoruk és a téma szerint részt vehettek (vagy nem). Ha azt gondoltuk, hogy a részvétel nagy feszültségeket okozna a gyereknek, akkor inkább eltekintettünk a részvételétől.


A beszélgetéseket körbeszélgetésnek neveztük, és az alábbi napirend szerint folytattuk:

  1. Megérkezés, beszállás (check-in)
  2. Mit találsz nagyszerűnek (inspirálónak) a gyerekkel kapcsolatban?
  3. Mitől tartsz, mi okoz gondot?
  4. Mire tartod képesnek a gyereket?
  5. Kiszállás, Búcsú (check-out)

Felváltva ültünk, egy tanár, egy szülő. Két szülő, két tanár, az négy perspektíva. A gyerek viselkedését sokféle módon lehet értelmezni. Ha például egy gyerek sokat játszott egyedül, akkor azt valamelyikünk aggodalomra okot adó dolognak tarthatta, míg a másik nagyszerűnek, mert azt mutatta, hogy a gyerek képes egyedül lenni. Nem arra igyekeztünk hát, hogy mi az igaz és mi a hamis, hanem arra, hogy tisztázzuk ki hogyan látja ugyanazt a gyereket, és hogy a beszélgetés segítségével egymástól tanuljunk.

Ezért kezdtük a beszélgetést azzal, hogy mit találunk a gyerekben nagyszerűnek, és fejeztük be azzal, hogy mire tartjuk képesnek! Mindennel együtt nem akartuk a fő figyelmet annak szentelni, ami nem jól működött. Nem mindig tartottuk be szigorúan ezt a sorrendet, de ahhoz ragaszkodtunk, hogy mindenről szó essen.

Az egész meglepő módon hatékony volt: A feszültségek egy-egy téma kapcsán feldolgozásra kerültek. Mindez a gyerek számára sokszor lehetővé tette, hogy a következő lépést megtegye. A beszélgetés utáni napokban gyakran láttunk egy hirtelen javulást, a nélkül, hogy a gyerekkel célzott támogató beszélgetést folytatunk volna. Ezt neveztük a figyelem erejének. A nélkül, hogy a gyerek a beszélgetésben részt vett volna, vagy hallotta volna, amit a felnőttek róla beszéltek, a gyerekre hatott a pozitív figyelem, ami felé fordult. Ezt a jelenséget számos normális és innovatív iskolában is megfigyelték, egymástól függetlenül.

Kapcsolódó oldalak:

image_pdfimage_print
(Visited 305 times, 1 visits today)

Megosztás:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print

További bejegyzések:

pedagógia

Azt tanulok amit szeretnék….

Angol nyelvü felirattal egy izgalmas pedagógia témájú film, egy elsö pillanatban szokatlan tanítási módszerröl. Érdemes többször is megnézni és a videó utáni ajánlott irodalomból tovább

A demokrácia ideálja

Az iskolarendszer zsákutcája és a kiút

Mi a probléma az iskolarendszerrel? Egy társadalom, amely meg szeretne felelni a demokrácia ideáljának meg kell követelje magától azt is, hogy iskolarendszere, és így iskolái

kapcsolat

Biztonságos kapcsolatok

Bevezető Egészséges kapcsolatok fontosak ahhoz, hogy az emberek tevékenyek és termékenyek legyenek. Az egészséges kapcsolatok egyben biztonságot adnak az azokban résztvevőknek. Másként szólva egy egészséges

Kapcsolat

Ha érdekeltek a honlapon megjelent eddigi írások, fordítások és szeretnél értesítést kapni ha valami újonnan került ki, akkor itt kérhetsz értesítést!