Keresés
Close this search box.

Meghallgatni a gyerekeket

image_pdfimage_print

Thomas Gordon módszeréröl röviden

Thomas Gordont lenyűgözte a felnőttek és a gyerekek közötti kommunikáció. Gyermeknevelési helyzetekben vagy egy osztályteremben mit mondanak a felnőttek a gyerekeknek? Hogyan kommunikálnak? Mi a hatásuk? Mi lenne a kommunikáció hatékony módja?


A felnőttek szokásos kommunikációs módjai a gyerekekkel szemben a következők: megmondják, hogy mit tegyenek, moralizálnak, ítélkeznek, magyarázkodnak, büntetnek, lekicsinyelnek vagy éppen szidnak. Ezek a kommunikációs formák nem vezetik el a gyermeket ahhoz, hogy mélyebben megértse önmagát. Csak üzeneteket küldenek arról, hogy szerinted mi történt, azzal a feltételezéssel, hogy a gyermek jobban is csinálhatta volna. Ez a felnőttől való elkülönüléshez és távolságtartáshoz vezet.


Amit Thomas Gordon feltalált, az az, hogy ahelyett, hogy a gyermeknek küldöd az üzenetedet, először meg kell hallgatni őt. Mi zajlik a gyermekben? Sok esetben a gyermek nem tudja, nem tudja még kifejezni, vagy nincsenek rá szavai. Felnőttként aktív hallgatással segíthetsz megtalálni ezeket a szavakat. Az aktív hallgatás azt jelenti, hogy szavakat adsz arra, ami szerinted a gyermekben zajlik.


Amikor ezt kifejezed, a gyermek láthatja, hogy felismered-e amit mondani akart. Ha igen, akkor a gyermek azt fogja mondani: „Igen, és…” és gyakran valami új, valami más is fel fog merülni.


Thomas Gordon módszere keretet és megértést ad nekünk ahhoz, hogy hogyan kommunikáljunk a gyerekekkel, hogy a gyerekek úgy érezzék, megértették őket.


Az egyik másik dolog, amit Thomas Gordon megmutatott nekünk, hogy az emberek nem mindig ugyanabban a hangulatban vannak. Más a határuk, hogy mit tudnak kezelni, amikor nyugodtak, és más, amikor stresszesek. Ezért az olyan dolgok, mint a következetesség a gyerekekkel szemben, a valóságban nem lehetséges. Te is ember vagy.


A megoldás nem az, hogy megpróbáljunk következetesek lenni. A megoldás az, hogy megpróbálsz tisztában lenni azzal, hogy mi zajlik benned, mire van szükséged, és ezt „Én-üzenetként” kifejezni: „Ezt érzem, erre van szükségem, ez a kérésem”.

Gordon a gyermeknevelés három stílusát határozta meg:

  • A tekintélyelvű megközelítés
  • A megengedő megközelítés
  • A demokratikus megközelítés

Az első csak a szülő vagy a tanár igényeiről szól.
A második csak a gyermek igényeiről szól.
A harmadik mindkettő igényeiről szól. A jó kommunikáció és a az igények kielégítése révén olyan megoldásokat találhatunk, amelyek mindkettőjük számára működnek.

Egyesek megpróbálták elérni, hogy Thomas Gordont Nobel-békedíjra jelöljék a gyermekekkel való kommunikációra gyakorolt nagy hatása miatt.

Kapcsolódó bejegyzések

image_pdfimage_print
(Visited 148 times, 1 visits today)

Megosztás:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print

További bejegyzések:

pedagógia

Azt tanulok amit szeretnék….

Angol nyelvü felirattal egy izgalmas pedagógia témájú film, egy elsö pillanatban szokatlan tanítási módszerröl. Érdemes többször is megnézni és a videó utáni ajánlott irodalomból tovább

A demokrácia ideálja

Az iskolarendszer zsákutcája és a kiút

Mi a probléma az iskolarendszerrel? Egy társadalom, amely meg szeretne felelni a demokrácia ideáljának meg kell követelje magától azt is, hogy iskolarendszere, és így iskolái

kapcsolat

Biztonságos kapcsolatok

Bevezető Egészséges kapcsolatok fontosak ahhoz, hogy az emberek tevékenyek és termékenyek legyenek. Az egészséges kapcsolatok egyben biztonságot adnak az azokban résztvevőknek. Másként szólva egy egészséges

Kapcsolat

Ha érdekeltek a honlapon megjelent eddigi írások, fordítások és szeretnél értesítést kapni ha valami újonnan került ki, akkor itt kérhetsz értesítést!